Fenomena Internet Addiction Disorder Pada Gen Z The Phenomenon Internet Addiction Disorder of Gen Z

Main Article Content

Ogianto Putra
Dinda Rakhma Fitriani

Abstract

This research aims to determine and analyze thePhenomenon Internet Addiction Disorder of Gen Z.The method used is a descriptive qualitative approach, in which the researcher makes observations involved, structured interviews that have been made previously with reference to aspects or indicators of existing variables.The theory used is the CMC (Computer Mediated Communication) theory and the Lifestyle theory.The results show that the role of social media Instagram has a huge impact on progresslifestyle of the younger generation.Instagram it's not just to post pictures and videos, but makes it easy for users to find information or anything they want. Even thoughInstagram has many positive impacts, for them it is possible to have many negative impacts. The negative impact of excessive use of social media can reduce the social, health and mental illness of the younger generation.

Article Details

How to Cite
Putra, O., & Fitriani, D. R. (2019). Fenomena Internet Addiction Disorder Pada Gen Z. Kanal: Jurnal Ilmu Komunikasi, 8(1), 22-26. https://doi.org/10.21070/kanal.v8i1.104
Section
Original Research

References

Ali, H., & Purwandi, L. (2017). Millenial Nusantara. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Amstrong, M. (2009). Amstrong Handbook of Human Resource Mangement Practice: 11 Ed. London: Kogan Page.
Blackwell, J. E., Miniard, R. D., & Engel, P. W. 1994. Konsumer Behavior Edition 6th ( Jilid 1). Jakarta: Binarupa Aksara.
Kotler, P. (2002). Manajemen Pemasaran: Edisi Milenium, Jilid 1.Jakarta: Prenhallindo.
Moleong, J. L. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif.Bandung: Remaja Rosdakarya.
Poerwandari, K. E. (2005). Pendekatan Kualitatif untuk Penelitian Perilaku Manusia. Jakarta: Lembaga Pengembangan Sarana Pengukuran dan Pendidikan Psikologi.
Sunaryo. 2004. Psikologi Untuk Pendidikan. Jakarta: EGC.
Tahir, M. (2011). Pengantar Metodologi Penelitian Pendidikan. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.
JURNAL
Arnus, H. S. (2015). Computer Mediated Communications (CMC), Pola Baru Berkomunikasi. Ejournal Iain Kendari Al – Munzir, Vol. 8, No. 2.
Basri. A. S. 2014. Kecenderungan Internet Addiction Disorder Mahasiswa Fakultas Dakwah dan Komunikasi Ditinjau Dari Religiositas. Jurnal Dakwah, Vol. XV, No. 2.
Fridha, M., & Octavianti, M. (2016). Konstruksi Makna Kencan di Situs Pencarian Jodoh Tinder (Studi Fenomenologi pada Pria Pengguna Tinder di Jakarta). Jurnal Nomosleco, Vol. 2, No. 2.
Hakim, N. S., & Raj, A. A. (2017). Dampak Kecanduan Internet (internet addiction) pada remaja. Jurnal Peran Psikologi Perkembangan dalam Penumbuhan Humanitas pada Era Digital, Vol. 1.
Mahendra, B. (2017). Eksistensi Sosial Remaja Dalam Instagram (Sebuah Perspektif Komunikasi). Jurnal Visi Komunikasi, Vol. 16, No. 1.
Nabila, F., & Amri, A. (2018). Fenomena Penggunaan Media Sosial Terhadap Gaya Hidup Remaja (Penelitian Di Desa Kepala Bandar Kecamatan Susoh Kabupaten Aceh Barat Daya). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, Vol. 3, No. 2.
Poerwandari, K. E. (2005). Pendekatan Kualitatif untuk PenelitianPerilaku Manusia. Jakarta: Lembaga Pengembangan Sarana Pengukuran dan Pendidikan Psikologi.
Sukmaningtyas, F. W. (2017). Penggunaan Jejaring Sosial Pada Perilaku Perundungan Siber Remaja di SMK NEGERI 1 SAMARINDA. EJournal Ilmu Komunikasi, Vol. 5, No. 1.
Yona, S. 2006. Metodologi Penyusunan Studi Kasus. Jurnal Keperawatan Indonesia, Vol. 10, No. 2.
INTERNET
www.womantalk.com diakses pada tanggal 5 maret 2019, pukul 20:30 WIB
www.detik.com diakses pada tanggal 5 maret 2019, pukul 21:15 WIB