PENGARUH KOMUNIKASI TERAPEUTIK BIDAN TERHADAP KEPUASAN PASIEN BERSALIN DI RUMAH SAKIT BHAYANGKARA PUSDIK BRIMOB WATUKOSEK GEMPOL PASURUAN THE INFLUENCE OF MIDWIFE THERAPEUTIC COMMUNICATIONS ON PATIENT SATISFACTION OF MARTNING IN BHAYANGKARA HOSPITAL PUSDIK BRIMOB WATUKOSEK GEMPOL PASURUAN

Main Article Content

M. Lukman Hakim
Kukuh Sinduwiatmo

Abstract

The objective of this study is to explain the effect of therapeutic communication done by midwives toward maternity patient satisfaction in Bhayangkara Pusdik Brimob hospital in Watukosek, Gempol PasuruanThis study uses a correlational approachOf the 1034 population of maternity patients in 2012, the researcher took Yamane formula so that the sample in this study were 91 respondents. The analysis uses simple linear regression formulaThe conclusion of this study is that the results of 4,798 t and a significance value of 0.000Values greater than 4,798 t 1,987 t table (df = 91-2 = 89α = 0.05and 0,000 T test significance value less than 0.05then H0 is rejected and H1 is acceptedie there is an effect of therapeutic communication by midwives toward satisfaction of maternity patientWhile the results of the test R2 (Squareobtained at 0.794 that patient satisfaction influenced  by therapeutic communication is 79.4%, while 20.6% is influenced by other variables.

Article Details

How to Cite
Hakim, M. L., & Sinduwiatmo, K. (2013). PENGARUH KOMUNIKASI TERAPEUTIK BIDAN TERHADAP KEPUASAN PASIEN BERSALIN DI RUMAH SAKIT BHAYANGKARA PUSDIK BRIMOB WATUKOSEK GEMPOL PASURUAN. Kanal: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 65-76. https://doi.org/10.21070/kanal.v2i1.276
Section
Original Research

References

Damaiyanti, Mukhripah. 2010. Komunikasi Terapeutik Dalam Praktik Keperawatan. Bandung: Rifika Aditama.Cetakan Kedua.

Depkes, RI Nomor: 63/ KES / 23 / 2011. Tentang Pedoman umum Asuhan Kesehatan.

Kotler, Philip. 1994. Manajemen Pemasaran, Analisis Perencanaan, Implementasi, dan kontrol, Jilid I. Jakarta: PT. Prehalindo.

Machfoedz, Mahmud. 2009. Komunikasi Terapeutik, Yogyakarta: Ganbika

Nurudin. 2004. Pengantar Ilmu Komunikasi. Jakarta : Raja Grafindo Persada.

Supratno, 2001. Teknik Riset Pemasaran dan Ramalan Penjualan. Jakarta: PT. Rineka Cipta

Tjiptono, Fandy. 1996. Manajemen Jasa. Yogyakarta: Andi Offset.