Penggunaan Media Sosial Terhadap Partisipasi Mahasiswa Ilmu Komunikasi UNJ dalam Menentukan Capres dan Cawapres 2019
The Use of Social Media Against the Participation of UNJ Communication Studies Students in Determining 2019 Presidential and Vice Presidential Candidates
Abstract
This study aims to describe the use of social media on the attitude of UNJ students in determining the 2019 Presidential and Vice Presidential Candidates. The method used in this study is qualitative by using an interaction model consisting of data reduction, data presentation and conclusions. Data collection techniques used in this study were interviews, observation and documentation with three informants as resource persons. The results showed that social media is not a reason in determining the choice of 2019 presidential and vice presidential candidates. That is because each individual has their own political views. Social media is used as a means of finding information about 2019 presidential and vice presidential candidates. Information that is often obtained on social media is a work program, vision and mission. Usually the information uploaded by the 2019 presidential and vice presidential candidates is easy to understand because it uses language that is easy to remember and understand. But there is some information that must be further studied. In addition, social media can become one of the effective media in accommodating the aspirations of the community if the presidential and vice presidential candidates can respond to the message conveyed by the public.
References
Ardha, B. (2014). Sosial Media Sebagai Media Kampanye Partai Politik. Jurnal Visi Komunikasi, 13(1), 105–120.
Budiardjo, M. (2010). Dasar-dasar Ilmu Politik. Jakarta: Gramedia Pustaka
Budiyono. (2016). Media Sosial Dan Komunikasi Politik: Media Sosial Sebagai Komunikasi Politik Menjelang Pilkada Dki Jakarta 2017. Jurnal Komunikasi, 11(1), 47–62. https://doi.org/10.20885/komunikasi.vol11.iss1.art4
Fatimah, S. (2018). Kampanye sebagai Komunikasi Politik: Esensi dan Strategi dalam Pemilu. Resolusi: Jurnal Sosial Politik, 1(1), 5–16. https://doi.org/https://doi.org/10.2489/resolusi.v1i1.154
Ghazali, M. (2016). Buat Duit dengan Instagram dan Facebook. Malaysia: Publishing House
Juditha, C., & Darmawan, J. (2018). Penggunaan Medis Digital dan Partisipasi Politik Generasi Milenial. Jurnal Penelitian Komunikasi dan Opini Publik, 22(2), 94-109.
Kriyantono, Rachmat. (2010). Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana
Maharani, R. S. Z. dan D. (2013). PENGARUH SOSIAL MEDIA TERHADAP SIKAP POLITIK PEMULA DI KOTA PALEMBANG. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Nuari, R., & Yustisiana, B. (2014). PENGARUH KAMPANYE CAPRES-CAWAPRES DI MEDIA SOSIAL TERHADAP PARTISIPASI PEMILIH PEMULA PADA PEMILIHAN PRESIDEN 2014 ( Studi pada Mahasiswa FISIP UI ). 2014.
Octafitria, Y. (2014). Media Sosial Sebagai Agen Sosialisasi Politik Pada Kaum Muda Yovita Octafitria.
Perangin-angin, L. L. K., & Zainal, M. (2018). Partisipasi Politik Pemilih Pemula Dalam Bingkai Jejaring Sosial Di Media Sosial. Jurnal ASPIKOM, 3(4), 737. https://doi.org/10.24329/aspikom.v3i4.210
Pradana, Y. (2017). Peranan media sosial dalam pengembangan melek politik mahasiswa. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 14(2), 139. https://doi.org/10.21831/civics.v14i2.16102
Rakhmat, J. (2012). Komunikasi Massa. Bandung: PT Remaja Rosadakarya
Ratnamulyani, I. A., & Maksudi, B. I. (2018). Peran Media Sosial Dalam Peningkatan Partisipasi Pemilih Pemula Dikalangan Pelajar Di Kabupaten Bogor. Sosiohumaniora, 20(2), 154–161. https://doi.org/10.24198/sosiohumaniora.v20i2.13965
Rifefan, M. (2014). Penggunaan Media Online dalam Memenuhi Kebutuhan Informasi Akademisi. Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Sunan Kalijaga Yogyakarta
Romli, Khomsahrial. (2016). Komunikasi Massa. Jakarta: Grasindo
Siagian, H. F. (2015). Pengaruh dan Efektivitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Saluran Komunikasi Politik Dalam Membentuk Opini Publik. Al-Khitabah, 11, 17–26.
Subekti, T. (2013). Partisipasi Politik Masyarakat dalam Pemilihan Umum
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Surbakti, R. (2010). Memahami Ilmu Politik. Jakarta: Gramedia Widya
Susanto, E. H. (2017). Media Sosial Sebagai Pendukung Jaringan Komunikasi Politik. Jurnal ASPIKOM, 3(3), 379. https://doi.org/10.24329/aspikom.v3i3.123
Waleleng, E. E. H. M. R. G. (2016). PERAN MEDIA SOSIAL TERHADAP PERILAKU PEMILIH PEMULA PADA PEMILIHAN WALIKOTA DAN WAKIL WALIKOTA MANADO 2016. E-Journal “Acta Diurna,”V(1).
Copyright (c) 2020 Annisa Sekarwulan, Assyifa Amelia Azzahra, Nada Syifafasya, Dini Safitri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.