Pemberitaan Hutang Indonesia Dalam Bingkai Media Online Coverage of Indonesia's Debt in an Online Media Frame

Main Article Content

Fajriatul Kamelia
Lukman Nusa

Abstract

In Indonesia the ownership of online media is generally controlled only in the hands of a few people. The practice of this media conglomerate is considered a logical consequence of the development of the business world. Finally, the content of all media in Indonesia has become similar to each other and contains the interests of each media owner. For this reason, this study aims to see how online media Okezone.com and Viva.co.id in reporting Indonesia's debt reporting continues to roll throughout 2018. In analyzing, this study uses the analysis method of Zhongdang Pan and M. Gerald Kosicki framing for know how Okezone.com and Viva.co.id in framing reporting on Indonesian Debt in April 2018. The results showed that Okezone.com and Viva.coid lacked weight in framing the news. Okezone.com framed to show its alignment by posting news that constructed that Indonesia's debt was still at a safe level and debt was a natural thing. While Viva.co.id framed the news in favor of the Jokowi government. Viva.co.id emphasizes that the Indonesian government has a good ability to manage debt.

Article Details

How to Cite
Kamelia, F., & Nusa, L. (2018). Pemberitaan Hutang Indonesia Dalam Bingkai Media Online. Kanal: Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(1), 10-16. https://doi.org/10.21070/kanal.v6i2.92
Section
Original Research

References

Abdullah Taufik. 2003. Krisis Masa Kini dan Orde Baru. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia
Arikunto, S. 2006. Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Bima Kasara.
Assegaf, Djafar H. 2005. Jurnalistik Media Kini. Jakarta: Ghalia Indonesia
Baran, Stanley I. Dan Dennis K. Davis. 2010. Teori Komunikasi Massa: Dasar, Pergolakan, dan Masa Depan. Jakarta: Salemba Humanika.
Bungin, Burhan. 2007. Penelitian Kualitatif Komunikasi, Ekonomi, Kebijakan, Politik dan Ilmu Sosial Budaya. Jakarta: KencanaMedia Group.
CNN Indonesia. 2018. Golkar-Pimpinan Setya Novanto Rasa Aburizal Bakrie. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20160517212720-32-131456/golkar-pimpinan-setya-novanto-rasa-aburizal-bakrie, diunduh pada Rabu, 18 Juli 2018 pkl. 10.15
Croteau, Hoynes. 2006. Business of Media, Corporate Media and the Public Interest. Thousand Oaks: Pine Forge Press.
Danesi, Marcel. 2004. Pesan, Tanda, dan Makna. Yogyakarta: Jalasutra.
Eriyanto. 2008. Analisis Wacana: Pengantar Analisis Teks Media. Yogyakarta: LKIS.
Eriyanto. 2012. Analisis Farming: Konstruksi, Ideologi, dan Politik Media. Yogyakarta: LKIS
Fikri, M. AR. 2015. Konflik Agama dan Konstruksi New Media. Malang: UB Press
Johnson, John W. 2003. “Peran Media Bebas” dalam Demokrasi. Jakarta: USISINFO State Goverment
Kompas. 2018. Sri Mulyani-Masalah Utang Jangan Jadi Manuver Politik yang Desktruktif. https://ekonomi.kompas.com/read/2018/03/24/175043226/sri-mulyani-masalah-ut ang-jangan-jadi-manuver-politik-yang-destruktif, diunduh pada Rabu, 18 Juli 2018 pkl. 11.15
Kovach, Rosenstiel. 2004. Elemen-Elemen Jurnalisme. Jakarta: Institut Studi Arus Informasi
Kriyantono, Rachmat. 2006. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Kencana Perdana Media Group.
M. Romli, Asep Syamsul, 2012. Jurnalistik Online: Panduan Praktis Mengelola Media Online. Bandung: PT. Refika Aditama
Merdeka.com.2018. Polemik Panjang Utang Pemerintah Tembus RP 4034 triliun.https://www.merdeka.com/uang/polemik-panjang-utang-pemerintah-tembus-rp-4 034-triliun.html, diunduh pada Rabu, 18 Juli 2018, pkl. 10.00
Moloeng, Lexy J. 2006. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nasional Kompas. 2018. Partai Perindo dan Penantiannya di Pemilu 2019. https://nasional.kompas.com/read/2018/02/22/08292081/partai-perindo-dan-pena ntiannya-di-pemilu-2019, diunduh pada Rabu, 18 Juli 2018 pkl. 10.30
Nugroho, dkk. 2012. Memetakan Lanskap Industri Media Kontemporer di Indonesia. Jakarta: CIPG dan HIVOS.
Okezone.com.2018. Partai Perindo Dukung Jokowi di Pilpres 2019. https://news.okezone.com/read/2018/03/06/337/1868430/partai-perindo-dukung-jokowi-di-pilpres-2019, diunduh pada Rabu, 18 Juli 2018 pkl. 11.00
Republika.2018.Jurnalisme Online Jadi Primadona. https://www.republika.co.id/berita/rol-to-campus/uin-sunan-gunung-jati/12/10/22/mcap54-jurnalisme-online-jadi-primadona, diunduh pada Senin, 30 April 2018 pkl. 13.00
Rizki, Juni Wati Sri. 2016. Kepemilikan Media dan Ideologi Pemberitaan. Yogyakarta: Deepublish
Santana, Septian K. 2005. Jurnalisme Kontemporer. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia
Soyomukti, Nurani. 2012. Pengantar Ilmu Komunikasi. Yogyakarta: Ar-Ruuz Media.
Sudibyo, Agus, 2001. Politik Media dan Pertarungan Wacana. Yogyakarta: LKIS.
Suryawati. 2014. Jurnalistik Suatu Pengantar. Bogor: Ghalia Indonesia.
Sobur, Alex. 2002. Analisis Teks Media: Suatu Pengantar untuk Analisis Wacana, Analisis Semiotik, dan Analisis Framing. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Susanto. 2006. Metode Penelitian Sosial. Surakarta: Lembaga Pengembangan Pendidikan, UNS.
Vivagroup.2018.Profil Perusahaan Viva Group. https://id.vivagroup.co.id/tentang-kami/profil-perusahaan/, diunduh pada 20 Juni 2018 pkl.09.15